Categories: مقالات

مزایا تولید هولوگرام

با افزایش میزان تقلب و جعل در اسناد و مدارک و همچنین افزایش تولید کالا های تقلبی در سراسر دنیا، تولید هولوگرام، به عنوان یک عامل امنیتی قابل اطمینان در میان اقشار مختلف رواج پیدا کرد.

هولوگرام و برچسب های آن، با طراحی و چاپ ویژه خود و بسته به نوع هولوگرام مورد استفاده، یکی از مطمئن ترین و ایمن ترین راه ها برای پیگیری و رهگیری محصول و همچنین اطمینان از اصل و غیر تقلبی بودن آن است.

استفاده از رنگ های زیبا و همچنین قابلیت بازی رنگ در این برچسب ها، جلوه ای ویژه به آن ها می بخشد که در پس همین رنگ های چشم نواز، می توان بسیاری از اطلاعات سری و مهم در مورد محصول یا اسناد و مدارک را مخفی نمود که برای خواندن و مشاهده آن ها دستگاه های ویژه مورد نیاز است.

در این مقاله ابتدا به علل و مزایای استفاده از هولوگرام و برچسب های هولوگرامی خواهیم پرداخت و سپس مختصری از انواع هولوگرام را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تولید و چاپ هولوگرام

مزایای استفاده و تولید هولوگرام چیست؟

همان طور که اشاره شد هولوگرام ها و ایده اولیه برای تولید این برچسب ها، ویژگی امنیتی آن ها بود.
اما به طور کلی می توان مزایای تولید هولوگرام را به صورت زیر بیان نمود:

امنیت بالا

این دسته از برچسب های امنیتی، حتی ساده ترین آن ها، قابلیت کپی برداری و مشابه سازی را ندارند زیرا از هر هولوگرام، تنها یک عدد در تمام دنیا چاپ می شود.

زیرا علاوه بر اطلاعات منحصر به فرد چاپ شده بر روی آن، استفاده از برنامه ها و نرم افزار های پیشرفته برای طراحی هر هولوگرام، کار جعل آن را بسیار سخت و پر هزینه و حتی غیر ممکن کرده است.

بیشتر بدانید: سفارش هولوگرام

مقاومت بالا

تصاویر و طرح های اختصاصی هولوگرامی بر روی فویل ها و ورق های پلی اتیلنی مخصوص چاپ می شوند و به همین دلیل، مقاومت بسیار بالایی در برابر تنش های فیزیکی و حتی شیمیایی دارند.
همین امر موجب می شود تا اطلاعات جای داده شده در این تصاویر، از جمله شماره سریال محصول و یا شماره سند، بدون تغییر و ثابت باقی بمانند

غیر قابل جعل کردن

از آن جا که اهمیت ایمنی و درجه اطمینان از غیر تقلبی بودن کالا های دارای برچسب هولوگرام برای اغلب افراد مشخص شده است، بنا براین بسیاری از افراد برای خرید خود، به دنبال کالاهایی هستند که این برچسب را داشته باشند.

همچنین، اسناد و مدارک و همچنین کارت های شناسایی بدون برچسب هولوگرام ارزشی نداشته و اغلب پذیرفته نمی شوند.همان طور که ذکر شد، تمام اطلاعات مربوط به یک کالا، اعم از هر گونه محصول تولیدی، اسناد و مدارک هویتی، بانکی و یا هر گونه کالای با ارزش اقتصادی و معنوی بالا، از جمله شماره سریال، تاریخ تولید، تاریخ فروش و غیره، بر روی هولوگرام ها ثبت می شود.

به همین جهت، هولوگرام به عنوان یکی از عوامل موثر در پیگیری کالا و اسناد به شمار می رود که می توان حتی سال های بعد از استفاده از آن، کالای مورد نظر را پیگیری و رهگیری نمود.

با توجه به اینکه اهمیت و درجه امنیت و اطمینان هولوگرام ها برای مردم شناخته شده است، افراد در حفظ اسناد و جعبه کالا های دارای هولوگرام دقت بیشتری به خرج می دهند.

مزایای تولید هولوگرام

طرح های رنگ برای جذب مشتری

اگر تصاویر و برچسب های هولوگرامی روی بسته ها و اسناد را دیده باشید، با جلوه بصری آن کاملا آشنا هستید؛ یک برچسب نقره ای رنگ ساده که با تکان دادن آن، رنگ های مختلفی را می توان بر روی آن مشاهده نمود.

در برخی از نمونه های برچسب های امنیتی، این طرح، یک نقشه و طرح سه بعدی بر روی آن وجود دارد که جلوه و زیبایی کار را چندین برابر کرده و در نگاه اول، نظر خریدار را به خود جلب می نماید.
در نتیجه می توان گفت که استفاده از برچسب های هولوگرامی، می تواند در جذب مشتری و جلب نظر خریداران موثر باشد.

کاهش هزینه و زمان برای ثبت کالا

گاهی اوقات ثبت کالا در سیستم های یکپارچه رهگیری، برای تولید کننده ها هزینه بر و زمان بر است؛ استفاده از هولوگرام برای انواع محصولات و کالا، این مشکل را برای تولید کنندگان و افراد دیگر حل کرده و تنها با استفاده از یک برچسب می توان رهگیری محصول مورد نظر را با دقت بالا انجام داد.

کم کردن میزان خطا

ثبت دستی شماره سریال در سیتم ها، می تواند با درجاتی از خطا همراه باشد؛ استفاده از هولوگرام، این میزان خطا را به مقدار قابل توجهی کاهش و حتی به صفر می رساند.

بیشتر بدانید: فروش هولوگرام

دسته بندی هولوگرام

هولوگرام های عمومی: این دسته از هولوگرام ها برای محصولاتی چاپ و به فروش می رسند که به میزان کمتری از امنیت نیاز دارند و لزومی به چاپ و ثبت شماره سریال و اطلاعات ویژه آن محصول بر روی هولوگرام وجود ندارد.

هولوگرام های اختصاصی: برخی از تولید کنندگان تمایل دارند تا برای هولوگرام خود، طرح ویژه، نام و لوگوی برند خود و همچنین، با توجه به میزان اهمیت محصول، برخی اطلاعات مهم مربوط به آن را بر روی هولوگرام ثبت نمایند. در این شرایط هولوگرام ها به صورت اختصاصی برای این دسته از افراد طراحی و چاپ می شود.

هولوگرام های اثر گذار: اغلب هولوگرام ها به گونه ای تولید می شوند که پس از کنده شدن از محل خود، ردی از خود برجای می گذارند که نشان دهنده باز شدن پلمپ آن است.

تولید انواع هولوگرام

این رد برچسب ممکن است به شکل یک تصویر، خطوط طرح دار و یا حتی نوشته هایی مبنی بر باز شدن پلمپ باشد.
هولوگرام های تخریب شونده: دسته ای از برچسب های هولوگرامی، به گونه ای ساخته می شوند که به شکل برچسب های معمولی نمی توان آن ها را کند، زیرا در صورت تلاش برای کندن آن ها، این دسته از برچسب ها کاملا خورد شده و به طور کلی از بین می روند؛ اما اثر برچسب هولوگرام بر روی بسته باقی می ماند.